Feedback geven met het 4G-feedbackmodel – zo bouw je aan oplossingen
27 november 2020 

Feedback geven met het 4G-feedbackmodel – zo bouw je aan oplossingen

Een bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel

Dit is een cliché dat helaas vaak waar blijkt te zijn. Onopgeloste conflicten gedragen zich als betonrot en kunnen je fundament verzwakken. In deze blog leer je omgaan met van die organisatorische strubbelingen met behulp van het 4G-feedbackmodel.

LOS BUIKPIJNKWESTIES OP

Stel je bijvoorbeeld voor dat je leidinggevende je de verantwoordelijkheid heeft gegeven over een project maar de touwtjes niet echt uit handen kan geven. Je irriteert je mateloos aan zijn of haar bemoeizucht. Een moeilijke zaak, maar je moet het bespreekbaar maken voordat de boel escaleert. Ik denk dat er veel mensen rondlopen met een dergelijke buikpijnkwestie. Je weet dat je in gesprek moet, maar omdat je er tegenop ziet praat je jezelf allerlei ontwijkingen aan:  Ik heb het nu te druk, ik wil geen ruzie, misschien waait het allemaal vanzelf over, er wordt toch niet naar me geluisterd, enzovoort.

DOORBREEK DENKCIRKELS

Herkenbaar? Vast wel, ook ik ontkom er niet aan. Gedachten zijn krachten en met denken in cirkels vervaardig je cirkels. Soms moet je zaken doorbreken en daarvoor zul je de pijn moeten bespreken. Ik ben mij ervan bewust dat het blootleggen van pijn dubbel pijnlijk is. Gelukkig bestaat er een methode waarmee je de elementen van zulke gesprekken ontkoppelt: het 4G-feedbackmodel.

GEBRUIK HET 4G-MODEL

De 4G’s in het 4G-model staan voor

  • Gedrag
  • Gevoel
  • Gevolg
  • Gewenst

Door dit model te volgen kan je buikpijngesprekken een stuk makkelijker aan. Zo werkt het:

  1. Benoem het Gedrag: Ik hoor en zie dat je dagelijks veel vragen stelt over het project en de planning. 
  2. Benoem het Gevoel dat dit gedrag oproept: Het komt op mij over alsof je het project niet los kunt laten. Ik voel me gecontroleerd.
  3. Geef het Gevolg daarvan aan: Daardoor heb ik steeds minder zin om je te informeren over lopende zaken.
  4. Geef het Gewenste gedrag aan: Ik vraag je om opmerkingen en vragen te bewaren tot de vergadering.  

Nog een laatste check: Kunnen we dit zo afspreken?

ZONDER EMOTIE

Door het toepassen van deze methode ontdoe je de kwestie feitelijk van de emotie. Zonder emotioneel te worden benoem je jouw kant van de strandbal. Je blijft bij jezelf. Zo voelt de ander zich ook niet aangevallen, hoewel zo’n gesprek best confronterend voor kan zijn. De laatste stap – checken – is belangrijk: toets bij de ander hoe de boodschap is overgekomen.

BLIJF BIJ JEZELF

De methode van de 4G’s is een handig instrument. Maar het is niet ondenkbaar dat je uit de bocht vliegt. Bij een gesprek dat je hoog zit loop je het gevaar om niet bij jezelf te blijven en verwijten te maken. In sommige gevallen kun je de verleiding misschien niet weerstaan om de Vijfde en de Zesde G in te zetten. Vijf is Glas water, zes is in het Gezicht. Doe toch maar niet.

SUGGESTIE

Communicatie is een uitwisseling van inhoud en energie. Het meeste hiervan is onuitgesproken maar begrijpelijk.  Je helpt de ander om jouw kant van de strandbal te begrijpen door jouw gevoelens en gedachten op de goede manier onder woorden te brengen of de woorden te kiezen die de ander herkent. Start een volgend gesprek eens met het uitspreken van je behoefte, zorg of doel. Communiceer vanuit ik. Je kiest duidelijk een positie en je laat aan de ander zien hoe de zaken er vanuit jouw perspectief uitzien. Denk aan de strandbal.

Heb jij interesse in dit onderwerp? Kijk dan ook eens naar de communicatietraining op maat.

Deze blog is ook geplaatst op de website van  Careerwise

Over de schrijver